Skip to main content

पैसा फल्ने पाटन




जीविकाकै लागि नुन र उवाको भारी बोकेर तल्लो भेग झर्नुपर्ने हिमाली बासिन्दाको दुःख यार्सागुम्बाले पन्छाइदिए पनि यसको कारोबारसँगै बढेका दुर्घटना र बेथितिप्रति सरकार चनाखो देखिँदैन।


विश्व बजारमा यार्सागुम्बाको पहिचान र माग ह्वात्तै बढ्न थालेको करीब तीन दशकअघि हो। सन् १९९३ मा लामो दूरीका चिनियाँ धावकहरूले एकपछि अर्को अन्तर्राष्ट्रियहरू रेकर्डहरू तोडेपछि कारण खोतल्दै जाँदा उनीहरूले यार्सागुम्बा सेवन गर्ने गरेको पाइयो। त्यसपछि उनीहरूसँगै यार्साको पनि प्रचार बढ्यो। यद्यपि चीनमा यार्सागुम्बा शताब्दियौं पहिलेदेखि नै प्रयोगमा रहेका ऐतिहासिक प्रमाणहरू छन्।


नेपालमा पनि डोल्पा, जुम्ला, मुगु, कालिकोट, दार्चुला, बझङ, बाजुरा, जाजरकोट, रुकुम, रोल्पा, बाग्लुङ, म्याग्दी, पर्वत, मुस्ताङ, मनाङ, गोर्खा, धादिङ, रसुवा, सिन्धुपाल्चोक, संखुवासभा लगायत हिमाली जिल्लामा यार्सागुम्बा पाइन्छ।


यो जडीबुटी ३९०० मिटरदेखि ५१०० मिटरसम्मका घाँसे मैदान, भीरखोल्सा तथा पाटनहरूमा हुन्छ। हामीकहाँ यार्सागुम्बा प्रयोग कहिलेदेखि शुरू भयो भन्ने स्पष्ट छैन। तैपनि, नेपालको हिमाली र तिब्बती समाजको पारस्परिक सम्बन्धको आयाममा यसबारे केही प्रकाश पार्न सकिन्छ।


सन् १९५० पूर्व नेपालका हिमाली र तिब्बती बासिन्दा अन्नवस्तु आदानप्रदान गर्थे। बिहेबारी चल्थ्यो। एकअर्काे भूमिमा चरिचरनमा बाधा थिएन। परम्परागत चिकित्सा पद्धति दुवैतिरको साझ थियो। त्यसै क्रममा तिब्बतीहरूले नेपालीहरूलाई यार्सागुम्बाको औषधीय गुण बताएको र यहाँ पनि प्रयोग हुन थालेको डोल्पाको धो तारापका ५८ वर्षीय आम्ची (परम्परागत हिमाली वैद्य) नाम्ग्याल लामा बताउँछन्। सन् १९५० मा तिब्बतलाई चीनले गाभ्ने क्रममा दलाई लामा लगायत हजारौं तिब्बती भाग्ने क्रममा कोही नेपाली हिमाली बस्तीमा लामा र आम्ची भएर बसे। तिनले पनि यहाँ यार्सागुम्बाको प्रयोग व्यापक बनाए।

नेपालमा यसको व्यापारिक कारोबार चाहिं कहिलेदेखि हुन थाल्यो त? हुम्ला निवासी छक्कबहादुर लामाका अनुसार, उनले तीसको दशकअघि नै काठमाडौंको असनमा एक महिलाले यार्सा बेचेको देखेका थिए। पछि २०४२ सालतिर क्याम्पस पढ्न फेरि काठमाडौं आएका उनी एक्कासि बिरामी परे। यहाँ निको नभएपछि आम्ची समेत रहेका उनका बुबाले उनलाई तिब्बतको ताक्लाकोट पुर्‍याए। तिब्बती आम्चीले उनलाई जडीबुटीको एउटा मिश्रण दिए। त्यसको खोलमा यार्साको चित्र थियो जुन उनले पहिलो पटक काठमाडौंमा देखेका थिए।

त्यस वेला एक किलो यार्सागुम्बाको एक हजार युआन थियो, जसको नेपाली मूल्य ६ हजार रुपैयाँ हुन्थ्यो। “त्यसपछि मैले पनि यसको व्यापार गर्ने सोच बनाई भिनाजुलाई डोल्पा पठाएँ,” उनी भन्छन्, “भिनाजुले २०४३ सालमा डोल्पाबाट पहिलो पटक धार्नीको रु.९०० का दरले ६ किलो यार्सागुम्बा ल्याए। २०४४ सालमा धार्नीको रु.११०० का दरले २० किलो र २०४५ सालमा धार्नीको १४०० का दरले ३० किलो ल्याएर ताक्लाकोटमा बेचें।”

सन् १९५० मा तिब्बतलाई चीनले गाभ्ने क्रममा दलाई लामा लगायत हजारौं तिब्बती भाग्ने क्रममा कोही नेपाली हिमाली बस्तीमा लामा र आम्ची भएर बसे। तिनले पनि यहाँ यार्सागुम्बाको प्रयोग व्यापक बनाए।

डोल्पा क्रमशः यार्सागुम्बाका लागि प्रख्यात हुँदै गयो। डोल्पाकै अगुवा यार्सा व्यापारीमध्येका पूर्ण बुढाका अनुसार, शुरूमा हुम्लातिरबाटै यार्साको माग हुन थालेको थियो। “पछि २०५० सालतिर तिब्बत आम्दोका एक व्यापारीलाई काठमाडौंमा भेटें। उनले मलाई यार्सा दिन भने। मैले डोल्पाको तिछुरोङबाट नौ भरियालाई बोकाएर दुई हप्तामा दाङसम्म पुर्‍याएँ। प्रत्येकले १२ देखि १३ केजीसम्म बोकेका थिए।


त्यस वेला यार्सागुम्बा प्रतिबन्धित भएकाले राति लुकीलुकी हिंड्न पर्थ्यो। दाङबाट ट्रकमा अन्य मालसामानसँग लुकाएर काठमाडौं ल्याई तिब्बती व्यापारीलाई बुझएँ। उनले सिन्धुपाल्चोकको चोर नाका हुँदै तिब्बत लगे।” त्यसपछि बिस्तारै यार्सागुम्बा प्रचारमा आउन थालेको र बझङ, दार्चुला, गोरखा आदि जिल्लाका पाटनहरूमा पनि यसको खोजी भएको बुढाले सुनाए।


हिमाली भेगका पाकाहरूको अनुभवमा पनि यार्सागुम्बाको कारोबार हामीकहाँ खासै पुरानो होइन। डोल्पाकै काइके गाउँपालिका, गुम्बाताराका ८६ वर्षीय तावा बुढा भन्छन्, “हामीले त यसको नामै सुनेका थिएनौं। अहिले त कस्तो जुगजमाना आयो, वनमै पैसा उम्रिने। हामी त कहिले नुन, कहिले खसान त कहिले उवाको भारी बोकी रुकुम-रोल्पा लगेर बेच्थ्यांै। साह्रै दुःख थियो। अहिले कति सजिलो भा’को। यार्सागुम्बाले गर्दा एक महीना जति लेकमा दुःख गरे वर्षभरि खान पुगिहाल्छ।”

यार्साको अर्थ-राजनीति

वन ऐन, २०४९ तथा वन नियमावली, २०५१ आउनु अघिसम्म नेपालमा यार्सागुम्बालाई सम्बोधन गर्ने गरी कुनै नीतिगत प्रावधान बनाइएको पाइँदैन। यही ऐन र नियमावलीले यार्सागुम्बा कारोबारलाई सम्बोधन गर्दै यसको सङ्कलन पूर्ण रूपमा प्रतिबन्ध लगाएको थियो। सङ्कलन तथा ओसारपसार गर्नेलाई प्रतिगोटा रु.५०० का दरले जरिवाना तोकियो।

२०५८ सालसम्म पनि पूर्ण रूपमा प्रतिबन्धित थियो। तर, वन नियमावली संशोधनपछि २०५८ पुस १६ मा प्रकाशित राजपत्र मार्फत यार्सागुम्बा सङ्कलन ओसारपसार र प्रयोग फुकुवा गरियो। यस अनुसार प्रतिकिलो २० हजारका दरले राजस्व पनि तोकियो। तर, राजस्व बढी भएकाले यसको चोरीनिकासी झन् बढेपछि २०६२ असोज १० मा जारी राजपत्रमा प्रतिकिलो राजस्व रु.१० हजारमा झारियो।

सशस्त्र द्वन्द्व शुरू भएसँगै यार्साको कारोबार र मूल्य दुवै आकाशियो। द्वन्द्वरत माओवादी पार्टीले आफ्नो प्रमुख आम्दानी नै डोल्पा र रुकुम क्षेत्रमा यार्सागुम्बा सङ्कलनलाई बनाएको थियो। यार्सागुम्बा पाइने स्थानमा पहरेदारीदेखि सङ्कलनका लागि पुर्जी दिने, त्यसको मूल्य निर्धारण गर्ने, वन फुकुवाको मिति तोक्ने, खरीद-बिक्रीसम्मका नियम ‘जनसरकार’ ले बनाउँथ्यो।


यसरी सङ्कलित यार्सागुम्बा तिब्बततिर निकास गरिन्थ्यो। डोल्पाका लागि धो ­ताराप मुख्य व्यापारिक केन्द्र थियो। स्थानीयका अनुसार, माओवादीहरू व्यापारीसँगको मिलेमतोमा सङ्कलकबाट सस्तोमा खरीद गर्थे। नबेच्नेले कारबाही भोग्नुपर्ने उर्दी जारी गरिन्थ्यो।

२०६२ सालमा माओवादी मूलधारको राजनीतिमा आएपछि यार्सा पाइने क्षेत्रमा जिल्ला वन कार्यालयले निगरानी बढायो। सामुदायिक वन उपभोक्ता समिति, मध्यवर्ती क्षेत्र व्यवस्थापन आदिको समन्वयमा सम्बद्ध समुदायले नै वनको रेखदेख गर्ने, सङ्कलन पुर्जी दिने तथा त्यसबाट उठेको रकमको न्यायोचित वितरण गर्ने नीति लिइयो। तर, राज्यको ध्यान केवल राजस्व सङ्कलनतर्फ देखिन्छ, दिगो व्यवस्थापनतर्फ होइन।

यार्सागुम्बा सङ्कलनका वेला स्थानीय क्षेत्रमा हुन सक्ने दुर्घटना तथा अन्य समस्या सरकारले सम्बोधन गर्न सकेको छैन। राजस्वको लोभमा बाहिरी जिल्लाका मानिसलाई समेत यार्सा उम्रने पाटन खुला गरिंदा व्यवस्थापन जटिल बनेको छ। अर्कातिर, बाहिरबाट आएकाहरूले स्थानीय समितिले बनाएका नियम पालना नगर्ने समस्या छ।

यसले गर्दा स्थानीय र बाहिरी सङ्कलकबीच द्वन्द्व चर्कंदो छ। सङ्कलकलाई लुटपिट गर्ने, पाटनमा जथाभावी फोहर गर्ने, धेरै सङ्कलक हुँदा झैझगडा हुने बेथिति बढेको छ। २०६६ असार २२ मा मनाङको नार गाउँमा यार्सागुम्बा सङ्कलन गर्न आएका गोरखाका सात जनाको स्थानीयले हत्या गरेका थिए।

यार्सा सङ्कलनमा जाँदा विभिन्न कारणले ज्यान गुमाउनेको सङ्ख्या वर्षैपिच्छे थपिन्छ। राज्यको दायित्व राजस्व उठाउने मात्र नभई नागरिकलाई सुरक्षा दिनु पनि हो।

यसले गर्दा स्थानीय र बाहिरी सङ्कलकबीच द्वन्द्व चर्कंदो छ। सङ्कलकलाई लुटपिट गर्ने, पाटनमा जथाभावी फोहर गर्ने, धेरै सङ्कलक हुँदा झैझगडा हुने बेथिति बढेको छ। २०६६ असार २२ मा मनाङको नार गाउँमा यार्सागुम्बा सङ्कलन गर्न आएका गोरखाका सात जनाको स्थानीयले हत्या गरेका थिए।

अर्कातिर, संरक्षण क्षेत्र तथा मध्यवर्ती क्षेत्रहरूले राजस्व सङ्कलनमा आफूहरूसँग समन्वय नगरी मनोमानी गरेको भन्दै स्थानीयहरू विरोधमा उत्रने गरेका छन्। धो तारापमा २०७१ जेठ २० मा डोल्पो समुदाय र मध्यवर्ती क्षेत्रबीच राजस्व सङ्कलनबारेकै विवादमा सशस्त्र प्रहरीसँग झडप हुँदा दुई जनाको मृत्यु भयो। केही अहिले पनि अङ्गभङ्गको स्थितिमा बाँचिरहेका छन्। यार्सा सङ्कलनमा जाँदा विभिन्न कारणले ज्यान गुमाउनेको सङ्ख्या वर्षैपिच्छे थपिन्छ। राज्यको दायित्व राजस्व उठाउने मात्र नभई नागरिकलाई सुरक्षा दिनु पनि हो।

(बुढा शोधकर्ता तथा मानवशास्त्रका विद्यार्थी हुन्। हिमालको २०७९ जेठ अंकबाट।)

https://www.himalkhabar.com/news/130416

Comments

Popular posts from this blog

The story from Kimathangka Border in Nepal

  “Ten years ago, the people of China were living a very hard life. In winter, they used to come to our village (Hungong) to seek jobs. They used to work for us on wages. But these days things have changed. Now people from here (Nepal) go to China for work.” At 7:15 am on October 18, 2021, we started our journey from Chhumser village of Bhotkhola  Rural municipality of Sankhuwasabha district towards Kimathanka. After leaving Chhumser village, we traversed through jungles, hills, and  ravines, passing by cascading waterfalls, lush vegetation, and a swift water stream, reaching a place called Dungokpa. It was an arduous journey traversing, descending, ascending, and descending again over a period of seven hours. There were two cowsheds in Dungokpa, along with the powerhouse of Kimathangka Micro-hydropower Project. The road from Kimathangka passed through here, and after following the road for an hour and a half, we reached the check post of Barun Conservation Area. From the...

बस्तु विनिमय प्रथा: याङ्माली भोटे र तम्मोरखोले लिम्बुको आलु र कोदो साटासाट

" माघको महिना , वरिपरिको डाँडाहरुमा सेताम्मे हिंउ परेको , वरपर घनाजंगल   र बिचमा चौर अनि एउटा सानो टिनले छाएको पाटी । वरिपरी निलो पहेलो रंगका पालहरु टाँगिएको थियो । तल तिर   याङ्मा खोला कन्चन   बगिरहेको आवाज सुनिन्थ्यो। पालको बाहिर र चौरमा बसेर याङ्माबाट झरेका याङमाली भोटे हरु   तमोरखोला बाट माथि आउने लिम्बुहरुको बाटो हेरीरहे का थि ए ।   ढ ा क्रा बोकेर एकहुल लिम्बुहरु जब आइपुगे   भोटेका केटाकेटीहरु " रोङ्बा   लेप्सो , रोङ्बा   लेप्सो "   (लिम्बुहरु आयो लिम्बुहरु आयो ) भनि चिच्या ए ।   बयस्क भोटे हरु हतारहतार गरी लिम्बुहरु आइरहेको बाटो तिर कु दे ।   लिम्बुहरुलाई तानेर   आ’ आफ्नो पाल मा लग्नेहरूको होड देख्दा रमाइलो लाग्यो । मानव सभ्यताको इतिहास हेर्ने हो भने वस्तु विनिमय मानिसको जिविकोपार्जनको लागी अभिन्न अङ्गको रुपमा रहेको पाइन्छ । सामान्य अर्थमा वस्तु विनीमय भनेको दुइ वा दुइ भन्दा धेरै   मानव समुह   बिच विना मुद्राको प...

किमाथाङ्का डायरी–२ : राहत पठाउँछ तर, चेली रोक्छ चीन

  विगत दुई वर्षयता कोभिड-१९ ले विश्वमा आर्थिक, सामाजिक र राजनीतिक उथलपुथल गरायो । विकसित देशहरूले पनि ठूलो धनजनको क्षति व्यहोर्नु पर्‍यो । तर पनि त्यहाँका सरकारहरूबाट मनग्य राहत र सामाजिक सुरक्षा भत्ताहरू दिएकोले त्यहाँका जनताले त्यति धेरै आर्थिक समस्या व्यहोर्नु परेन । नेपाल जस्ता विकासोन्मुख र गरीब देशहरूमा भने जनताको दैनिकी जीवनमा नै ठूलो असर गर्‍यो । कैयौंले रोजगार घुमाएको र कैयौं मानसिक रुपमा विक्षिप्त भई आत्महत्या गरेका खबरहरू सुन्यौं, हेर्‍यौं र पढ्यौं । नेपालको सन्दर्भमा विशेषगरी नेपाल र भारत नाका छेउछाउ र नेपालबाट भारत काम गर्न जाने जमातको दुःख–पीडा, भोगाइ बारेमा धेरै सुन्यौं, हेर्‍यौं र पढ्यौं । तर चीनसँग सीमा जोडिएका सीमा क्षेत्रका बासिन्दाहरूको बारेमा विरलै पढ्न, हेर्न र सुन्न पायौं । हुन त यो यात्रा संस्मरणमा कोभिड–१९ ले उत्तरी सीमा क्षेत्रमा पारेको पूरै प्रभावहरूबारे चर्चा गर्न सम्भव छैन । तर पनि मेरो यात्राको दौरानमा मेरो आफ्नो यात्रा अनुभवसँगै मैले देखेका, सुनेका र भुईं मान्छेहरूले सुनाएका, राष्ट्रिय मिडियाहरूले छुटाएका विषयवस्तुको उठान मात्र गर्नेछु । राहत बाँड्ने ...